Ιστορικά παραλειπόμενα της Β' Εθνοσυνέλευσης του Άστρους

Τρί, 04/05/2021 - 14:55
Image
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ ΤΗΣ Β’ ΕΘΝΟΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΑΣΤΡΟΣ
 
 
 
Θα γιορτάσουμε και εφέτος σε λίγες μέρες τη Β’ Εθνοσυνέλευση των Ελλήνων στο Άστρος. Έγινε 198 χρόνια πριν, την άνοιξη του 1823. Θα εκφωνηθούν από το επίσημο βήμα οι καθιερωμένες ομιλίες των εντεταλμένων ομιλητών, θα ακουστούν και οι δηλώσεις των αρχόντων. Θα θυμηθούμε για ακόμα μία φορά, αφού από παιδιά-μαθητές το ακούμε, τη σπουδαιότητα εκείνων των γεγονότων. Αναμφισβήτητα είναι χαραγμένα βαθιά στις σελίδες της νεότερης ελλαδικής ιστορίας. Δεν επιθυμούμε με τις σειρές που ακολουθούν να προσθέσουμε σχετικούς διθυράμβους, αλλά, μέσα από έγγραφα που φυλάσσονται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ), να ενημερωθούμε για την περιρρέουσα πολιτική ατμόσφαιρα που είχε επιβληθεί στην περιοχή της Θυρέας εκείνη την άνοιξη. Τις πληροφορίες αντλούμε από τις καθημερινές σχεδόν αναφορές του Παύλου Παρασκευά προσωρινού Γενικού αρμοστού της εν Ελλάδι Γενικής Αστυνομίας τις οποίες έστελνε στον Μινίστρο (υπουργό) των Εσωτερικών Ιωάννη Κωλέττη. Και οι δύο είχαν εγκατασταθεί στο Άστρος και στα Αγιαννίτικα Καλύβια. Γράφτηκαν στο χρονικό διάστημα από 9 Μαρτίου 1823 μέχρι 9 Απριλίου 1823.
Ο Παρασκευάς υπόσχεται, 9 Μαρτίου 1823, στον Κωλέττη αφού πρώτα λάβει τον έγγραφο διορισμό σε «Γενικό Αστυνόμο» να του υποβάλει «σαφή περίληψιν πόσοι εντόπιοι και πόσοι ξένοι κατοικούν εις το καθ’ έκαστον οίκημα ... με το όνομα και επώνυμον εκάστου ... πότε ήλθον, διατί ήλθον και πόσον καιρόν έχουν να διατρίψουν ενταύθα». 
Στις 10 Μαρτίου 1823 αναφέρει ότι : α) εξέδωσε «τέσσερας προκηρύξεις» όπου όλοι οι ξένοι οφείλουν να παρουσιασθούν στην Αστυνομία, να μην αναχωρούν χωρίς την άδειά της, να μην τους δέχονται οι οικοδεσπότες εν αγνοία της και εάν τυχόν έχουν επιστολές «να βάζεται εν σημείον» από αυτήν (να διαβάζονται από τους αστυνομικούς). Β) Έστειλε γράμματα (διαταγές) προς τον Αντιστράτηγον Παναγιώτη Ζαφειρόπουλον να μην επιτρέπει την είσοδο ατόμων και επιστολών στο Άστρος χωρίς να λάβει γνώση η Αστυνομία, να τοποθετήσει φρουρούς των οποίων «οι δέκαρχοι να λαμβάνουν από τον ίδιον καθ’ εσπέραν το μυστικόν» (το γνωστό στρατιωτικό σύνθημα και παρασύνθημα). Γ) Έδωσε διαταγές στους «επιστάτας της εν Άστρει αστυνομίας Ευθύμιον και Ευστάθιον Τζάκωνα» να καταγράφουν λεπτομερώς τα εισερχόμενα και διαπλέοντα πλοία και καΐκια, τα ονόματα των καπεταναίων, τα φορτία ως και τους επιβάτες των. Δ) Κάποιος Δολιανίτης Λιμπέρης με την ομάδα του δεν πειθάρχησε στις οδηγίες του και έφυγε. Ο Παρασκευάς σημειώνει «περιμένω όμως την ευκαιρίαν δια να βάλω εις το χέρι τον άνω λιμπέρη, ή τινά από τους συντρόφους του, να τους κάμω να αισθανθούν την παρακοήν των».
 
  
Τις έως εδώ πληροφορίες δημοσιεύει και ο Ν. Φλούδας στο Θυρεατικά τόμος Β’, σελ. 429 κ.ε.
Ένα σοβαρό πρακτικό πρόβλημα που αντιμετώπιζε το συγκεντρωμένο πλήθος στα Αγιαννίτικα Καλύβια και στο Άστρος αναφέρεται σε σειρά σημειωμάτων. Οι ξένοι έφερναν ο καθένας από την ιδιαίτερη πατρίδα του διαφορετικά νομίσματα καθότι δεν υπήρχε ενιαίο εθνικό νόμισμα. Αυτό είχε ως συνέπεια προστριβές μεταξύ κυρίως στρατιωτών του Γιατράκου και καταστηματαρχών. Απειλούν οι «εργαστηριαρέοι να κλείσουν τα εργαστήρια. Σήμερον ένας στρατιώτης επήγε εις το εργαστήριον του Νικόλα Ζαχαρία και επήρε μίαν τζαπέλαν σύκα και μην αλλάζοντάς του μισό μαχμουδιέ επήρε τα σύκα και έφυγε. Κάποιου Ιωάννη Κωνσταντίνου τού επήραν 2 στρατιώται 2 ζευγάρια τζαρούχια» και δεν τον επλήρωσαν. Προτείνει «αναγκαίον να διορισθή ένας εδώ και ένας εις το Άστρος ειδήμων των νομισμάτων εις τον οποίον να παρρησιάζωνται όσοι έχουν να αλλάξουν, και ει μεν είναι καλά να τα περνούν. τα δε κίβδηλα να κόπτωνται παρά του ιδίου». Έτσι στις 29 Μαρτίου 1823 κατέφθασαν οι Τραπεζίτες και άρχισαν το έργο τους. 
Οι αταξίες εκ μέρους των στρατιωτών του Γιατράκου συνεχίζονται γι’ αυτό ζητάει τακτική στρατιωτική δύναμη που θα πατάσσει τους ταραξίες.
Ζητάει ακόμα άδεια προκειμένου να εξασφαλιστεί η διατροφή των στρατιωτών - αστυνόμων να επιβάλλεται στην έκδοση διαβατηρίων χρηματικό ποσό συμβολικό για τους Πελοποννησίους 3 πρ (;) και υπέρογκο για τους νησιώτες και λοιπούς πληρεξουσίους 20 πρδ (;). 
Στις 21 Μαρτίου 1823  καταφθάνουν νησιώτες αντιπρόσωποι με καΐκια (από Κέα και Σκόπελο) με τους συνοδούς των. Ο Παρασκευάς τούς έκλεισε στην εκκλησία της Παναγίας Ευαγγελίστριας σε καραντίνα. Ρωτάει μάλιστα τον Κωλέττη για πόσο διάστημα θα τους έχει φυλακισμένους. Ο εγκλεισμός τους διαρκεί 21 μέρες και κινδυνεύουν να λιμοκτονήσουν (δεν έχουν ψωμί) όπως αναφέρει διαμαρτυρόμενος ένας εκ των εγκλείστων σε επιστολή του προς τον Κωλέττη, ο οποίος βρίσκεται εκείνες τις μέρες, 9 Απριλίου 1823, στον Αγιάννη. Από τις δύο αυτές επιστολές αντλούνται λίγα στοιχεία σχετικά με τον ναό της Ευαγγελιστρίας. Ο Παρασκευάς τούς κλείνει εντός του ναού αυτού, γιατί η περιοχή περί αυτού είναι ακατοίκητη δεν υπάρχουν άλλες οικοδομές και συνεπώς κάθε επικοινωνία των φυλακισμένων ήταν δύσκολη και κυρίως ελεγχόμενη. Επίσης, ο εκ των εγκλείστων διαμαρτυρόμενος στον Κωλέττη κάνει λόγο γιά υγρό χώρο γεμάτο φίδια και σκορπιούς. 
Το παρακάτω περιστατικό φανερώνει τις αντιλήψεις τού Παρασκευά και το γενικότερο πολιτικό κλίμα. Στο Καστράκι στις 22 Μαρτίου 1823 οι φύλακες συλλαμβάνουν δύο εχθρούς της πατρίδος μονεμβασιώτες που έφεραν επιστολές. Αφού τις διάβασε έκρινε σκόπιμο να φυλακίσει τους μονεμβασιώτες και τους παραδίδει στον Ζαφειρόπουλο. Μετά τέσσερες ημέρες ελευθερώνονται . Όσοι εισήρχοντο στο Άστρος έπρεπε απαραίτητα να φθάνουν με εγγύηση κάποιου έμπιστου (του Κωλέττη) ή με λόγον κάποιου ισχυρού (Ζαφειρόπουλου).
Παρά ταύτα όμως καταφθάνουν πολλοί με συνοδούς στρατιώτες των οποίων αδυνατεί να ελέγξει τις κινήσεις. Μετά το γεύμα (;) 30 Μαρτίου 1823 εισήλθον (έφθασαν;) ο Κολοκοτρώνης, Οδυσσέας, Νικήτας και Υψηλάντης. Ζητάει επιπλέον ενίσχυση της αστυνομίας προς διεκπεραίωση του έργου της. Οι ταραξίες όμως συνεχίζουν τη δουλειά τους. Παίρνει από τη Διοίκηση εντολή να κλείσουν οι καφενέδες, ρακοπωλεία και κρασοπωλεία, τα οποία όμως παραμένουν ανοικτά.
 
 
 
Δύο χρόνια έχουν περάσει από την έναρξη της αποτίναξης του οθωμανικού ζυγού. Πότε πρόλαβαν οι συνέλληνες να αλληλοζηλεύονται, να αλληλομισούνται, να μην μονοιάζουν μπροστά στον κοινό στόχο; Γιατί, ενώ ακόμα δεν είδαν άσπρη μέρα ελεύθερου βίου, υποπτεύεται ο ένας τον άλλο, τον θεωρεί εχθρό της πατρίδος; Γιατί δεν στρέφονται κατά του κοινού κακού (Οθωμανοί) αλλά εναντίον τού συντοπίτη τους, του αδελφού τους; Από πού τέτοιο κάκιωμα. Μήπως, φίλε αναγνώστη, δεν αφήνει ποτέ αυτή τη φυλή εκείνη η αρχαία συμφορά, η διχόνοια και η αυτοκαταστροφή. Μετά τα ένδοξα Μηδικά ο Πελοποννησιακός πόλεμος, στα ελληνιστικά χρόνια η αλληλοεξόντωση των επιγόνων τού Μεγάλου Αλεξάνδρου. Μην ξεχνάμε τον εμφύλιο στα χρόνια τού Ιωάννη Καντακουζηνού (1341-47) τη βυζαντινή περίοδο, έβαλαν τους Τούρκους στην αυτοκρατορία από την πίσω πόρτα. Και τώρα πάλι τα ίδια. Δεν ξεχάστηκε το εθνικό μας κουσούρι. Ίσα ίσα το καλλιεργήσαμε για τα καλά στη θρηνώδη περίοδο μετά τη γερμανική εισβολή. Απ’ ό,τι φαίνεται το κρατάμε ατόφιο έως σήμερα. Είμαστε άλλως τε γνήσια παιδιά των προγόνων μας. Πώς να ξεκόψουμε από τα εθνικά μας ελαττώματα;
 
Υ.Γ. 1. Όπου στα έγγραφα γίνεται λόγος για το Άστρος αυτό ταυτίζεται με το σημερινό Παράλιο Άστρος. Αποκαλείται και Σκάλα του Άστρους. Τα δε Αγιαννίτικα Καλύβια ταυτοποιούνται με το σημερινό Μεσόγειο Άστρος ή απλώς Άστρος, έδρα του Δήμου Βόρειας Κυνουρίας.
2. Για τον ενδιαφερόμενο οι παραπομπές βρίσκονται στα ΓΑΚ. Αρχείο Γραμματείας των Εσωτερικών (περιόδου Αγώνος). Φάκελος 6. Επιλεκτικές λήψεις από 9-192 σε ηλεκτρονική μορφή.
3. Το σημείωμα αυτό αποτελεί αναδημοσίευση.
 
ι. Γ.Π.
 

Σχόλια επισκεπτών

Εδώ Κ.Π. 17:47 δεν υπάρχουν επίσημες κοινοταρχών απαντήσεις. Υπάρχουν ΜΟΝΟ ιστορικά ντοκουμέντα καταγεγραμμένα στα πλέον επίσημα αρχεία του κράτους τα οποία έχουν ερευνηθεί, παραλληλισθεί, συγκριθεί με πολλά πολλά άλλα στοιχεία. Παρ΄ όλα ταύτα όμως, αναμένομεν !!!!

Είναι η καθαρή και επίσημη αλήθεια και όσον αφορά την ονομασία του πραγματικού Άστρους!
Η ιστορία, αλλά και η ονομασία τού πραγματικού Άστρους, βιάστηκε ασυστολα με κατασκευασμένες αποφάσεις σε Φ.Ε.Κ. κλπ.

Έχει μαλλιάσει η χούφτα ορισμένων που γράφουν κι εξακολουθούν να γράφουν και να ισχυρίζονται ότι η εθνοσυνέλευση έγινε στο Άστρος.(Μεσόγειο) . Έγινε στα Αγιαννήτικα καλύβια σημερινό Άστρος, όπως αναφέρουν όλοι οι ιστοριογράφοι εκείνης της εποχής. Διαβάστε ωρε και λιγάκι... Τώρα πως έγιναν Άστρος πάλι τα κιτάπια ομολογούν.

Προς τους φίλους μου τους αγιαννιτες...είσαστε από τα λίγα χωριά τελικά που δεν αγαπάτε των τόπο σας!!! Ίσως το μοναδικό στην Ελλάδα αυτό δε το έχω συναντήσει ξανά.Αυτο συμβαίνει για των απλούστατο λόγο που ταυτόχρονα είναι και ερώτηση προς ολλους τους καλαμαραδες.Ολα τα χωριά έχουν το ορεινό και το πεδινό,έτσι κάναν παλιά τα παραδείγματα πάμπολα...άνω Βερβενα κάτω Βέρβενα..ορεινό Κορακοβούνι Κορακοβούνι....και τόσα άλλα...εσείς πάνω Αγιαννης- Άστρος...τελικά δεν αγαπάτε των τόπο σας!

Και τώρα τι θέλετε αγαπητοί φίλοι ψαροκέφαλοι να αλλάξουμε το όνομα του Άστρους για να ξεπεράσετε τα κόμπλεξ.
Προτείνω μια ομαδική ψυχανάλυση και βουτιά από το φάρο για να νιώσετε καλύτερα.

Τίποτα δεν θέλει κανένας αγαπητοί φίλοι και συνδημοτες μεσογειατες. Ο συγγραφέας είναι γνωστός για τις έρευνες του που τις δημοσιεύει και σε άλλα έντυπα και δεν έχει σχέση με το σημερινό Παραλιο Αστρος. Από τον Άγιο Ανδρέα είναι ο άνθρωπος και κάνει ιστορικές μελέτες. Αυτά βρήκε γραμμένα στην ιστορία και τα παραθέτει. Κι εμείς τα διαβάζουμε. Κανείς δεν ζητάει τίποτα, ανάγνωση της ιστορίας κάνουμε και μελέτη των γεγονότων. Και τον ευχαριστούμε τον Παπαγιώργη γιατί μας προσφέρει δωρεάν και δημόσια τόσες πληροφορίες.
Να είστε όλοι καλά. Χριστός Ανέστη αγάπη στον κόσμο

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.
  • Οι διευθύνσεις ιστοσελίδων και οι διευθύνσεις email μετετρέπονται σε συνδέσμους αυτόματα.
katafigio